joi, 2 iulie 2015

Șoarecele și pisica

Șoarecele și pisica 
de Grigore Alexandrescu



Un șoarece de neam, și anume Rotan,

Ce fusese crescut sub pat la pension,

Și care, în sfârșit, după un nobil plan,

Petrecea retirat[1] într-un vechi parmezan,

Întâlni într-o zi pe chir Pisicovici,

Cotoi care avea bun nume-ntre pisici.

Cum că domnul Rotan îndată s-a gătit

Să o ia la picior, nu e de îndoit.

Dar smeritul cotoi, cu ochii în pământ,

Cu capu-ntre urechi, cu un aer de sfânt,

Începu a striga: „De ce fugi, domnul meu?

Nu cumva îți fac rău? Nu cumva te gonesc?

Binele șoricesc cât de mult îl doresc,

Și cât îmi ești de scump, o știe Dumnezeu!

Cunosc ce răutăți v-au făcut frații mei,

Și că aveți cuvânt să vă plângeți de ei;

Dar eu nu sunt cum crezi; căci chiar asupra lor

Veneam să vă slujesc, de vreți un ajutor.

Eu carne nu mănânc; ba încă socotesc,

 De va vrea Dumnezeu, să mă călugăresc.”

La ăst frumos cuvânt, Raton înduplecat,

Văzând că Dumnezeu de martor e luat,

Își ceru iertăciune, și-l pofti a veni,

Cu neamul șoricesc a se-mprieteni.

Îl duse pe la toți și îl înfățișă

Ca un prieten bun ce norocul le dă.

Să fi văzut la ei jocuri și veselii!

Căci șoarecii cred mult în fizionomii[2],

Și a acestui străin atât de cinstit

Nu le înfățișa nimic de bănuit.

Dar într-o zi când toți îi deteră un bal,

După ce refuză și limbi de cașcaval,

Zicând că e în post și nu poate mânca,

Pe prietenii săi ceru a-mbrățișa.

Ce fel de îmbrățișeri! Ce fel de sărutări!

Pe câți gura punea,

Îndată îi jertfea,

Încât abia doi-trei cu fuga au scăpat.



Eu prin cotoiul acesta să vă arăt, m-am silit.

Icoana adevărată a omului ipocrit.

Câți ni se înfățișează sub un chip prietenesc,

Și apoi cu orice mijloc să ne piarză se silesc!




[1] Retirat – retras.


[2] Fizionomii – expresia feței.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu