Moş Ion Roată şi Vodă Cuza
de Ion Creangă

În
Divanul ad-hoc din Moldova erau boieri de toată mâna: şi mai mari, şi mai mici;
şi mai bătrâni, şi mai tineri; şi mai învăţaţi, şi mai neînvăţaţi, cum îi
apucase timpul. Între aceşti din urmă erau de-alde bătrânul Alecu Forăscu,
poreclit şi Tololoiu, Grigore Cuza şi alţi câţiva de-alde aceştia, care,
ţinându-se de obiceiurile strămoşeşti, în toate sărbătorile ascultau cu evlavie
slujbă bisericească de la început până la sfârşit, cântând şi citind la strană
de-a valma cu dascălii şi preoţii bisericii; iar la zile mari, ca să le
ticnească veselia, împărţeau bucăţica de pâine cu orfanii, cu văduvele şi cu
alţi nevoiaşi, cum apucară din părinţi. Atâta-i ajungea capul, atâta făceau şi
ei pe vremea lor, Dumnezeu să-i ierte şi să-i odihnească, unde-or fi acolo, că
bună inimă mai aveau!
Dar să
ne întoarcem iar la Divanul ad-hoc. Aici, ca în toate adunările de felul
acestora, se făcea vorbă multă; şi era lucru firesc să se facă, fiind în luptă
timpul de faţă cu cel trecut, pentru cea mai dreaptă cauză a neamului românesc:
Unirea, sfânta Unire!
Boierii
cei mai tineri, crescuţi de mici în străinătate, numai cu franţuzească şi
nemţească, erau cârtitori asupra trecutului şi cei mai guralivi totodată.
Vorba, portul şi apucăturile bătrâneşti nu le mai veneau la socoteală. Şi din
această pricină, unii, în aprinderea lor, numeau pe cei bătrâni: rugini
învechite, işlicari, strigoi şi câte le mai venea în minte, după cum le era şi
creşterea; dă, învăţaţi nu-s?…
Nu-i
vorbă că şi nătângia unor bătrâni era mare. Uneori, când se mâniau, dădeau şi
ei tinerilor câte-un ibrişin pe la nas, numindu-i: bonjurişti, duelgii, pantalonari,
oameni smintiţi la minte şi ciocoi înfumuraţi, lepădaţi de lege, stricători de
limbă şi de obiceiuri. În aşa împoncişare de idei se aflau boierii bătrâni cu
tineretul din Divanul ad-hoc al Moldovei, cu toate că şi unii şi alţii erau
pentru “Unire”. Numai atâta, că bătrânii voiau “Unire” cu tocmală, iar tinerii
“Unire” fără socoteală, cum s-a şi făcut.
Toate ca
toatele, dar mare luptă aveau unii dintre boierii tineri cu cuconul Alecu
Forăscu, care, una-două, îi tolocănea, mustrându-i: ba că nu vorbesc drept
româneşte, cum vorbeau părinţii lor, ci au corchezit graiul strămoşesc, de nu-i
mai înţelege nimene; ba că “umblaţi cu şurubele, să ne trageţi butucul”; ba că
“face omul cu cineva o tovărăşie cât de mică, şi tot urmează învoială între
părţi, iar nu aşa cu ochii închişi”, căci, “dacă n-ai carte, n-ai parte”,
scurtă socoteală; ba că, “de când cu străinătatea, v-aţi înstrăinat şi legea,
şi limba, şi inima, şi chiar dragostea sătenilor; şi după nepăsarea şi risipa
ce o facem, zvârlind banul pe lucruri de nimica, puţin mai avem de înstrăinat,
şi nu-i departe vremea aceea, pe cât văd eu. Întrebaţi pe bieţii nemernici de
săteni, să spuie ei dacă mai cunosc cine le e stăpân. Au rămas ca nişte câini
ai nimănui, sărmanii oameni! Cine se scoală mai dimineaţă, acela e mai mare în
sat la ei, de-i horopseşte şi-i ţuhăieşte mai rău decât pe vite! Ciocoismul şi
străinii să trăiască, şi las’ pe dânşii, că ne scot ei la covrigi!” Ba că “vai
de ţara care ajunge s-o puie copiii la cale”; ba că “vorba multă, sărăcia omului”,
şi, dacă li-i treaba de-aşa, facă ei ce-or şti, că el mai bine se duce acasă,
că-i plouă caii în spate şi-i stau vitele cu dinţii la stele, din pricina
slugilor, cărora puţin le pasă de munca stăpânului; şi câte şi mai câte
năzdrăvănii de-alde aceste. Las’ pe bătrâni să te descânte şi să te judece ei,
în legea lor, că nu-ţi mai trebuie alt popă… Şi iaca aşa cu de-alde cuconul
Alecu Forăscu.
Acum
vine alta la rând. Într-una din zile, cum vorbea frumos un boier dintre cei
tineri, iaca şi moş Ion Roată sare cu gura:
— Aveţi
bunătate de vorbiţi mai moldoveneşte, cucoane, să ne dumerim şi noi; căci eu,
unul, drept vă spun, că nu pricep nimica, păcatele mele!
Un
oarecare boier întâmpină atunci pe moş Ion Roată, zicându-i cu glas poruncitor
şi răutăcios:
— Dar ce
nevoie mare este să înţelegi tu, mojicule? Tacă-ţi leoarba, dac-ai venit aici;
c-apoi întoarce-ne-vom noi acasă, şi helbet! nu ţi-a lua nime din spate ce ştiu
eu… Auzi obrăznicie! Tu… cu optzeci de mii de fălci de moşie, şi el un ghiorlan
c-un petic de pământ, şi uite ce gură face alăturea cu mine!…
Moş Ion
Roată, simţindu-se lovit până în suflet, răspunde atunci cu glas plângător:
— Dar
bine, cucoane, dacă nu v-a fost cu plăcere să picepem şi noi câte ceva din cele
ce spuneţi dumneavoastră, de ce ne-aţi mai adus aici să vă bateţi joc de noi?
Ei, cucoane, cucoane! Puternic eşti, megieş îmi eşti, ca răzeş ce mă găsesc, şi
ştiu bine că n-are să-mi fie moale când m-oi întoarce acasă, unde mă aşteaptă
nevoile. Dar să nu vă fie cu supărare, ia, palmele aceste ţărăneşti ale
noastre, străpunse de pălămidă şi pline de bătături, cum le vedeţi, vă ţin pe
d-neavoastră deatâta amar de vreme şi vă fac să huzuriţi de bine. Şi mai mult
decât atâta: orice venetic, în ţara asta, este oploşit de dumneavoastră, şi-l
priviţi cu nepăsare cum ne suge sângele, şi tăceţi şi-l îmbrăţişaţi! Numai noi,
vite de muncă, vă suntem dragi ca sarea în ochi… Din mojici, din ghiorlani şi
din dobitoci nu ne mai scoateţi! Dumnezeu să ne ierte, şi să ne iertaţi şi
dumneavoastră, cucoane, dar cu adevărat aşa este: v-aţi deprins a lua focul
totdeauna cu mâinile noastre cele mojiceşti… şi tot noi cei horopsiţi!
— Sfânt
să-ţi fie rostul, moş Ioane, că ai vorbit din durere, răspunse atunci cuconul
Alecu Forăscu; şi sunt fericit că stai alăturea cu mine. Decât un bonjurist c-o
mână de învăţătură, mai bine un ţăran cu un car de minte!
La
aceste vorbe, mulţi dintre boieri s-au simţit atinşi; cel cu pricina… a rămas
ca opărit. Iar colonelul Alexandru Cuza a dat mâna prieteneşte cu moş Ion
Roată.
În sfârşit,
după multe dezbateri furtunoase urmate în Divanul ad-hoc, s-a încuviinţat
“Unirea”, şi apoi deputaţii s-au întors fiecare pe la vetrele lor.
Peste
câţiva ani după aceasta, trecând Cuza-vodă spre Bucureşti, a poposit la Agiud,
unde l-a întâmpinat o mulţime de lume, ca pe un domnitor.
Printre
lumea ce se înghesuia, cu treabă, fără treabă, iaca se zăreşte o hârtie
fâlfâind pe deasupra capetelor mulţimii, în vârful unei prăjini. Cuza-vodă,
înţelegând că trebuie să fie vrun suflet necăjit, face semn să i se deschidă
calea. Şi, când colo, un ţăran bătrân cade în genunchi dinaintea domnitorului,
sărutându-i mâna, cu lacrimile în ochi, şi dându-i o hârtie scrisă pe toate
feţele.
— He,
he! moş Ion Roată, prietenul şi tovarăşul meu cel vechi din Divanul ad-hoc,
lucru negândit! Ridică-te, moş Ioane, şi spune-mi, fără sfială, ce durere ai.
Ţi-a făcut cineva vrun neajuns?
Moş Ion
Roată, văzând că, după atâţia ani de zile, nu l-a uitat colonelul Alexandru
Cuza şi că l-a primit cu atâta bunătate, a început a plânge cu hohot şi a-l
ruga să-i citească hârtia.
Vodă,
fiind gata de plecare şi văzând că hârtia lui moş Roată cuprinde multă
polologhie, zise cu blândeţe:
— Spune,
moş Ioane, din gură ce ai de spus, că mai bine am să înţeleg!
Atunci
moş Roată, venindu-şi în sine, începe a se jelui cum urmează:
—
Luminarea-voastră! De când cu păcatul cel de “ad-hoc”, n-am mai avut zi bună cu
megieşul meu cel puternic, stăpânul unei moşii foarte mari, pe care-l cunoşti
măria-ta. N-am gândit, nenorocitul de mine, că dumnealui, un boier aşa de mare,
putred de bogat şi cu învăţătură, să-şi pună mintea cu unul ca mine, de la
nişte vorbe nesocotite ce le-am zis şi eu atunci, într-un necaz. Numai Dumnezeu
să-i dea sănătate şi bine, dar amarnic m-a lovit în avere şi în cinste! Crede,
măria-ta, că nici eu n-am fost aşa de sec, între cei de-o seamă cu mine. Dar,
de cum am ajuns acasă, goană şi prigoană pe capul meu, din partea boierului, în
tot felul.
Întâi
şi-ntâi, a pus înadins pe feciorii boiereşti să-mi caute pricină şi să mă aducă
la sapă de lemn. Şi aceştia, ca oameni fără judecată şi pizmaşi, făceau toate
chipurile sataniceşti, sau ei de-a dreptul, sau prin alţii, cum să dea
vitişoarele mele măcar de-un pas pe moşia boierească; ş-apoi, sub cuvânt că au
făcut stricăciune, să mi le poată ucide fără nici o cruţare! Şi astăzi
împuşcă-i porcii; mâine, vacile şi boii; poimâine, căişorii; în altă zi ie-i
oile dinapoi cu grămada şi du-le la curte. Îţi poţi închipui, măria-ta, ce
urgie grozavă era pe capul meu!
Văzând
eu de la o vreme că nu mai încetează cu jafurile, mi-am luat inima-n dinţi şi
m-am dus la boier să mă jeluiesc. Şi boierul, în loc de un cuvânt bun, m-a
scuipat drept în obraz, de faţă cu slugile sale şi cu alţi oameni ce se aflau
atunci la curte, încât am crezut că a căzut cerul pe mine de ruşine! Ba încă
m-a şi ameninţat că altă dată, de mi-a mai călca piciorul în ograda boierească,
are să poruncească să mă întindă la scară şi să mă bată cu biciul! Şi cu
rânduiala asta, măria-ta, în câţiva ani de zile m-a calicit cu desăvârşire, şi
mi-a ridicat şi cinstea, care pentru mine a fost cel mai scump lucru!
Cuza-vodă
a stat neclintit şi s-a uitat ţintă la moş Ion Roată, cât a vorbit el. Şi când
a isprăvit vorba, vodă i-a pus două fişicuri de napoleoni în mână, zicându-i cu
bunătate:
— Ţine,
moş Ioane, acest mic dar de la mine, şi întâmpină-ţi nevoia, de azi pe mâine,
cum te-a lumina Cel-de-sus! Iar pe boier lasă-l în judecata lui Dumnezeu, căci
“El nu bate cu ciomagul”.
Lui moş
Ion Roată i se umplură din nou ochii de lacrimi, şi, sărutând mâna lui vodă, ca
semn de mulţumire, zice oftând:
— Dar cu
ruşinea ce mi-a făcut, cum rămâne, măria-ta?
— Cu
ruşinea, iaca aşa rămâne, moş Ioane, zise Cuza-vodă, sărutându-l pe un obraz şi
pe altul, în faţa mulţimii adunate acolo. Du-te şi spune sătenilor dumitale,
moş Ioane, că, pe unde te-a scuipat boierul, te-a sărutat domnitorul ţării şi
ţi-a şters ruşinea.
Editura Facla, Timişoara - 1990.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu