Moş Nichifor Coţcariul
de Ion Creangă

Moş
Nichifor era harabagiu. Căruţa lui, deşi era ferecată cu teie, cu curmeie, însă
era o căruţă bună, încăpătoare şi îndemânatică. Un poclit de rogojini oprea şi
soarele şi ploaia de a răzbate în căruţa lui moş Nichifor. De inima căruţei
atârnau păcorniţa cu feleştiocul şi posteuca, care se izbeau una de alta, când
mergea căruţa, şi făceau: tronca, tranca! tronca, tranca! Iară în belciugul de
la carâmbul dedesubt, din stânga, era aninată o bărdiţă, pentru felurite
întâmplări. Două iepe, albe ca zăpada şi iuţi ca focul, se sprijineau mai
totdeauna de oiştea căruţei; mai totdeauna, dar nu totdeauna, căci moş Nichifor
era şi geambaş de cai, şi când îi venea la socoteală, făcea schimb, ori vindea
câte-o iapă chiar în mijlocul drumului, şi atunci rămânea oiştea goală pe de-o
parte. Îi plăcea moşneagului să aibă tot iepe tinere şi curăţele; asta era
slăbiciunea lui. Mă veţi întreba, poate: De ce iepe, şi totdeauna albe? Vă voi
spune şi aceasta: iepe, pentru că moş Nichifor ţinea să aibă prăsilă; albe,
pentru că albeaţa iepelor, zicea el, îi slujea de fanar noaptea la drum.
Moş
Nichifor nu era dintre aceia care să nu ştie “că nu-i bine să te pui viziteu la
cai albi şi slugă la femei”; el ştia şi aceasta, dar iepele erau ale lui, şi,
când le grijea, grijite erau, iar când nu, n-avea cine să-i bănuiască.
Moş
Nichifor fugea de cărăuşie, de-şi scotea ochii; el se ferea de ridicături,
pentru că se temea de surpătură.
Harabagia,
zicea el, e mai bună, că ai a face tot cu marfă vie, care la deal se dă pe jos,
la vale, pe jos, iar la popas, în căruţă. Moş Nichifor avea o biciuşcă de cele
de cânepă, împletită de mâna lui şi cu şfichiul de mătase, cu care pocnea de-ţi
lua auzul. Şi cu încărcat şi cu descărcat, la deal moş Nichifor se da pe jos şi
trăgea de-a valma cu iepele. La vale iar se da jos, ca să nu se spetească
iepele. Chiriaşii, vrând- nevrând, trebuiau să se dea şi ei, căci le era
lehamete de morocăneala lui moş Nichifor, care îndată troncănea câte una cam de
aceste:
— Ia mai
daţi-vă şi pe jos, căci calul nu-i ca dobitocul, să poată vorbi…
Dacă
ştiai să potriveşti din gât pe moş Nichifor, apoi era cât se poate de şăgalnic.
De întâlnea vrun om călare, pe drum, întreba: “Departe ai lăsat pe vodă,
voinice?” Şi apoi îndată da bici iepelor, zicând:
Alba-nainte, alba la
roate,
Oiştea goală pe
de-o parte.
Hii!
opt-un cal, că nu-s departe Galaţii, hii!!! De întâlnea pe drum neveste şi fete
mari, cânta cântece şăgalnice, de-alde-aceste:
Când cu baba m-am
luat
Opt ibovnice-au
oftat:
Trei neveste cu
bărbat
Şi cinci fete dintr-un
sat ş.a.
Ei, ei!
Apoi zi că nu-ţi venea să porneşti la drum, mai ales în luna lui mai, cu
asemenea om vrednic şi de-a pururea vesel! Câteodată numai, când prin dreptul
crâşmei te făceai niznai şi nu ştiai să potriveşti din gât pe moş Nichifor,
nu-l prea vedeai în cheji buni, dar şi atunci tot repede mâna de la o crâşmă
până la alta.
Mai ales
într-un rând îi plăcea lui moş Nichifor două iepuşoare, care mergeau de minune
la drum. Dar la crâşmă, mort-copt, trebuiau să stea, căci le cumpărase de la un
popă, nefiind pe vremea aceea pojărnicii, de unde să cumpere altele, care să
ţină fuga tot întruna!
Spunea
tata că i-au spus şi lui bătrânii, care auziseră din gura lui moş Nichifor, că
pe vremea aceea era bine să fii harabagiu în Târgul-Neamţului, că te-apucau
pe-a-mâinile. Cum ieşeai din Văratic, intrai în Agapia, şi cum ieşeai din
Agapia, intrai în Văratic: apoi în Războieni, apoi pe la mitoace, şi aveai
muşterii, de nu erai bucuros; ba să-i duci la Piatra, ba la Folticeni, ba pe la
iarmaroace, ba la Mănăstirea Neamţului, ba la Secu, ba la Râşca, ba în toate
părţile, pe la hramuri.
Tot tata
mai spunea că ar fi auzit de la bunicul bunicului meu că protopopul de la
Neamţ, de pe vremea aceea, ar fi zis unor călugăriţe, care pribegeau în
săptămâna mare prin târg:
—
Maicelor!
—
Blagosloveşte, cinstite părinte!
— De ce
nu vă astâmpăraţi în mănăstire şi să vă căutaţi de suflet, măcar în săptămâna
patimilor?
— Apoi
dă, cinstite părinte, cică ar fi răspuns ele cu smerenie, lâna asta ne mănâncă,
păcatele noastre… Dar n-am mai veni noi, căci, cum ştii sfinţia-ta, mai mult cu
şiacul ne hrănim, şi apoi, de nu curge, măcar picură, şi cine mişcă tot pişcă.
Protopopul
atunci, sărmanul, cic-ar fi oftat din greu, înghiţind noduri…, şi ar fi dat
vina tot pe moş Nichifor, zicând:
— De-ar
crăpa odată să crape şi harabagiul care v-a adus! C-atunci ştiu că n-ar avea
cine să vă mai cărăbănească aşa de des pe la târg.
Şi cică
auzind moş Nichifor de aceasta, tare s-ar fi mâhnit în sufletul său şi s-ar fi
jurat cu jurământ ca să nu mai aibă a face cu parte duhovnicească cât a trăi
el; căci, din păcate, era şi evlavios moş Nichifor şi tare se mai temea să nu
cadă sub blestemul preoţesc! De-aceea, cu fuga a alergat la schitul Vovidenia,
la pusnicul Chiriac din sfânta Agură, care-şi cănea părul şi barba cu cireşe
negre, şi în Vinerea Seacă, prea cuviosul cocea oul la lumânare, ca să mai
uşureze din cele păcate. Şi apoi s-a hotărât el ca de-acum înainte să aibă a
face mai mult cu parte negustorească.
— Numai
negustorul, zicea moş Nichifor, trăieşte din seul său şi pe seama lui. Când
întrebai: “Pentru ce?” moş Nichifor răspundea, tot glumeţ: “Pentru că n-are
Dumnezeu stăpân”.
De
glumeţ, glumeţ era moş Nichifor, nu-i vorbă, dar de multe ce dăduse peste
dânsul, se făcuse cam hursuz.
Băbătia
lui, de la o vreme încoace, nu ştiu ce avea, că începuse a scârţâi: ba c-o
doare ceea, ba c-o doare ceea, ba i-e făcut de năjit, ba că i-e făcut pe
ursită, ba că i-e făcut de plânsori şi tot umbla din babă în babă cu descântece
şi cu oblojeli, încât lui moş Nichifor acestea nu-i prea veneau la socoteală,
şi de-aceea nu-i erau acum mai niciodată boii acasă. Ba chiar se făcuse
buclucaş, hărţăgos şi de tot hapsân, când sta câte două-trei zile pe lângă
casă, încât biata băbuşca lui era bucuroasă uneori şi răsbucuroasă în sufletul
ei să-l vadă cum l-a vedea urnit de-acasă.
Se vede
lucru că şi moş Nichifor era făcut pe drumuri, căci cum ieşea afară la drum
parcă era altul; nu mai sta din pocnit cu biciul, de şuguit cu toţi drumeţii pe
câţi îi întâlnea şi de povestit despre toate locurile însemnate pe unde trecea.
Într-o
dimineaţă, miercuri înainte de Duminica Mare, moş Nichifor deciocălase căruţa
şi-o ungea; când numai iaca se trezeşte la spatele lui cu jupân Strul din
Târgul-Neamţului, negustor de băcan, iruri, ghileală, sulimeneală, boia de păr,
chiclazuri, piatră-vânătă, piatra sulimanului sau piatră bună pentru făcut
alifie de obraz, salcie, fumuri şi alte otrăvuri.
Pe
vremea aceea nu era spiţerie în Târgul-Neamţului, şi jupânul Strul aducea,
pentru hatârul călugărilor şi al călug ăriţelor, tot ce le trebuia. Mai făcea
el, nu-i vorbă, şi alte negustorii… În sfârşit, nu ştiu cum să vă spun, era mai
mult decât duhovnicul, că fără de dânsul nu puteau mănăstirile.
— Muni
dimineaţă, moş Nichifor!
— Bună să-ţi
fie inima… jupâne Strul. Da’ cu ce treabă ai venit pe la noi?
— Ia,
noră-mea vrea să meargă la Piatra. Cât să-ţi dau ca să mi-o duci?
— D-apoi
a fi având chilotă multă, cum e treaba d-voastră, jupâne, zise moş Nichifor,
scărpinându-se în cap; numai nu-i vorbă, că poate să aibă, căci şi căruţa mea e
largă; poate să încapă într-însa cât de mult. Apoi, fără să ne zbatem, jupâne
Strul, mi-i da şasesprezece lei, un irmilic de aur, şi ţi-oi duce-o, ştii colè,
ca pe palmă; că, după cum vezi, căruţa acum am adus-o de la încălţat şi i-am
mai tras şi o unsoare de cele a dracului, de are să meargă cum e sucala.
— Ai să
laşi cu nouă lei, moş Nichifor, şi te-a mai cinsti şi fecioru-meu la Piatra.
— Apoi
dar, dă! cu bine să dea Dumnezeu, jupâne Strul! Mă bucur şi eu că-i tocmai în
dricul iarmarocului şi poate mi-a pica ceva şi când voi veni înapoi. Numai aş
vrea să ştiu, când avem să pornim?
— Şi
acuma, moş Nichifor, dacă eşti gata.
— Gata,
jupâne Strul, numai s-adăp iepuşoarele aceste. Du-te şi d-ta de-ţi pune nora la
cale, că acuş te-ajung şi eu din urmă.
Şi cum
era moş Nichifor strădalnic şi iute la trebile lui, repede zvârle nişte
coşolină în căruţă, aşterne deasupra o pereche de poclăzi, înhamă iepuşoarele,
îşi ia cojocul între umeri şi biciul în mână şi tiva, băiete! N-apucase jupânul
Strul a ajunge bine acasă, şi moş Nichifor şi trăsese căruţa dinaintea uşii.
Malca,
aşa era numele nurorii lui jupân Strul — a ieşit afară să-şi vadă harabagiul.
Ş-apoi, povestea cântecului; las’ că era de la Piatră de locul ei, dar era şi
îmbujorată Malca… din pricina plânsului, că se despărţeşte de socri, pentru că
întâiaşi dată venise ea la Neamţ, de cale primară la socri, cum se zice la noi.
Căci nu erau mai mult decât două săptămâni de când se măritase ea după Iţic, feciorul
lui jupân Strul, sau mai bine ar fi să zic, în voia cea bună, că se măritase
Iţic după Malca; căci el lăsase casa părintească, după cum li-i obiceiul, şi la
două săptămâni Iţic au adus pe Malca la Neamţ, a încredinţat-o în mâna
părinţilor lui şi s-a întors repede la Piatra, să se gândească pe negustorie.
— Da’
te-ai ţinut de cuvânt, moş Nichifor!
— Apoi
dă, jupâne Strul, vorba-i vorbă: eu nu mă cioşmolesc atâta, că la drum e bine
să porneşti cât de dimineaţă, iar seara să poposeşti devreme!
— Oare-i
ajunge până deseară la Piatra, moş Nichifor?
— Ă… ra!
da’ ce stai de vorbeşti, jupâne Strul? Eu gândesc, de mi-a ajuta Dumnezeu, pe
după amiază să-ţi pun nora în Piatra.
— D-ta,
moş Nichifor, eşti om purtat, ştii mai bine decât mine, dar tot te rog să mâi
cu băgare de seamă, ca să nu-mi prăvali nora!
— Dacă
doar nu-s harabagiu de ieri de-alaltăieri, jupâne Strul! Am mai umblat eu cu
cucoane, cu maice boieroaice şi cu alte feţe cinstite, şi, slavă Domnului! nu
s-au plâns de mine… Ia, numai cu maica Evlampia, desăgăriţa din Văratic, am
avut eu odată oleacă de clenci: că, oriunde mergea, avea obicei să-şi lege vaca
dinapoia căruţei, pentru schiverniseală, ca să aibă lăptişor la drum; şi cu
asta-mi aducea mare supărare, pentru că vaca, ca vaca, îmi irosea ogrinjii din
căruţă, ba câteodată rupea leuca, ba la deal se smuncea, de era, într-un rând,
cât pe ce să-mi gâtuiască iepuşoarele. Şi eu, cum îi omul la necaz, îndrăzneam
să zic: “Măicuţă, de ce eşti scumpă la tărâţe şi ieftină la făină?” Ea atunci
se uita galeş la mine şi-mi zicea cu glas duios: “Ia taci şi d-ta, moş
Nichifor, taci, nu mai striga atâta pe biata văcuşoară, pentru că ea, mititica,
nu-i vinovată cu nimic. Părinţii pusnici din sfânta Agură mi-au dat canon să
mănânc lapte numai de la o vacă, ca să nu îmbătrânesc degrabă; şi dă, ce să
fac? trebuie să-i ascultăm, că sfinţiile lor ştiu mai multe decât noi,
păcătoasele!” Dacă am auzit aşa, am zis şi eu, în gândul meu, că are întrucâtva
dreptate maica desăgăriţa, şi am lăsat-o în plata lui Dumnezeu, pentru că am
văzut-o că este pidosnică şi voieşte cu orice chip să se adape de la un izvor.
D-ta, jupâne Strul, cred că nu mi-i face necaz la drum şi cu vaci. Şi apoi,
giupâneşica Malca, unde-a fi vale mare ori deal mare, s-a mai da şi pe jos
câte-oleacă; mai ales că acum e o frumuseţe afară la câmp, de turbă haita! Da’
ia să nu ne trecem vremea cu vorbele. Hai sus, giupâneşică Malca, să te duc la
bărbăţel acasă; ştiu eu cum îi treaba nevestelor celor tinere, când nu-s
bărbaţii cu dânsele: fac zâmbre şi trag acasă, cum trage calul la traista cu
orz.
— Iaca,
mă sui, moş Nichifor!
Şi
îndată încep cu toţii a cărăbăni la saltele cu puf, perini moi, o legătură cu
demâncare şi alte mărunţişuri. Apoi Malca îşi ia ziua bună de la socri şi se
suie deasupra saltelelor, în fundul căruţei. Iară moş Nichifor se azvârle pe
capră, dă bici iepelor şi lasă pe jupânul Strul şi cu ai săi cu lacrimile pe
obraz.
Prin
târg, aşa mâna de tare moş Nichifor, de ţi se părea că zboară iepele, nu
altăceva.
Prundul,
satul şi dealul Humuleştilor le-a trecut într-o clipă. De la Ocea până aproape
de Grumăzeşti a ţinut numai o fugă.
Dar de
pe la Grumăzeşti încolo, moş Nichifor a ras o duşcă de rachiu din plosca lui
cea de Braşov, şi-a aprins luleaua şi a început a lăsa iepele mai la voie.
—
Doamne, jupâneşică, Doamne! Vezi satul ista mare şi frumos? se cheamă
Grumăzeştii. De-aş avea eu atâţia gonitori în ocol şi d-ta atâţia băieţi, câţi
cazaci, căpcâni şi alte lifte spurcate au căzut morţi aici din vreme în vreme,
bine- ar mai fi de noi!
— Să
te-audă Dumnezeu, să am băieţi, moş Nichifor!
—
Asemene şi eu gonitori, jupâneşică… că de băieţi nu mai trag nădejde, pentru că
baba mea e o sterpătură; n-a fost harnică să-mi facă nici unul, nu i-ar muri
mulţi înainte să-i moară! De oi pune eu mâinile pe piept, are să rămână căruţa
asta de haimana şi iepuşoarele de izbelişte!
— Nu te
supăra, moş Nichifor, zise Malca, că poate aşa a fost să fie de la Dumnezeu;
pentru că aşa scrie şi la noi în cărţi despre unii, că tocmai la bătrâneţe au
făcut copii!
— Ia
lasă-mă, jupâneasă, cu cărţile cele a d-voastre în pace, că eu ştiu ce ştiu eu,
degeaba mai baţi apa-n chiuă să s-aleagă unt, că nu s-a alege niciodată! Am
auzit şi eu spunând în biserică la noi că “Pomul care nu face roadă se taie şi
în foc se aruncă”. Apoi ce-ţi trebuie mai bună vorbă decât asta? Ba zău, încă
mă mir c-am avut răbdare să ţin casa cu baba pân-acum. În privinţa asta, îi mai
bună legea d-voastră de-o mie de ori. Nu-ţi face una copii, iei alta, nu face
nici aceea, alta. Şi de la o vreme trebuie să nimereşti una blagoslovită de
Dumnezeu; da nu ca la noi, să fii nevoit să trăieşti cu una beteagă până la
sfârşitul vieţii, şi copii, tufă! Că doar Dumnezeu cel mare şi puternic nu s-a
răstignit numai pentru un om pe lumea asta! Nu-i aşa, jupâneşică? Mai zi, dacă
ai ce!
— Poate
să fie ş-aşa, moş Nichifor.
— Ba
chiar aşa-i, jupâneşică dragă, cum îţi spun eu. Ptru! ciii!… Da’ bună bucată am
mers! Doamne, cum se ia omul la drum cu vorba şi, când se trezeşte, cine ştie
unde a ajuns; bun lucru a mai lăsat Dumnezeu sfântul şi tovărăşia asta! Hi!!!
zmeoaicele tatei, îndemnaţi înainte! Iaca şi codrul Grumăzeştilor, grija
negustorilor şi spaima ciocoilor. Hei! jupâneşică, când ar avea codrul ista
gură să spună câte a văzut, cumplită pătăranie ne-ar mai auzi urechile; ştiu că
am avea ce asculta!
— Da’
ce-a fost pe-aici, moş Nichifor?
— Of!
jupâneşică, of! Ce-a fost, să nu dea Dumnezeu să mai fie! Dar avea cineva chip
să treacă pe-aici, fără să fie jefuit, bătut ori omorât? Nu-i vorbă, că acestea
se întâmplă mai mult noaptea decât ziua. Însă pe mine, unul, de n-aş grăi
într-un ceas rău, până acum, dă, m-a ferit Dumnezeu. Lupi şi alte dihănii mi-au
ieşit înainte câteodată, dar nu le-am făcut nimica; le-am dat bună pace, m-am
făcut că nici nu-i văd, şi ei s-au dus în treaba lor.
— Ă…ra!
moş Nichifor, nu mai spune de lup, că tare mă tem! V-am spus că era şăgalnic
moş Nichifor, şi, când spunea câte una, ori te ţineai cu mâna de inimă, râzând,
ori te făcea să-ţi sară inima din loc, de frică.
— Iaca
un lup vine spre noi, jupâneşică!
— Vai de
mine, moş Nichifor, unde să mă ascund eu?
— Despre
mine, ascunde-te unde ştii, că eu, unul, ţi-am spus că nu mă tem nici de-o
potaie întreagă.
Atunci
biata Malcă, de frică, s-a încleştat de gâtul lui moş Nichifor şi s-a lipit de
dânsul, ca lipitoarea. A şezut ea aşa cât a şezut şi apoi a zis tremurând:
— Unde-i
lupul, moş Nichifor?
— Unde
să fie?! Ia, a trecut drumul pe dinaintea noastră şi a intrat iar în pădure.
Dar cât pe ce erai să mă gâtui, jupâneşică, ş-apoi, dacă scăpam iepele, ştiu că
era frumos.
N-apucă
a sfârşi bine moş Nichifor, şi Malca zice cătinel:
— Să nu
mai zici că vine lupul, moş Nichifor, că mă vâri în toate boalele!
— Nu că
zic eu, da’ chiar vine, iacătă-l-ăi!
— Valeu!
Ce spui? Şi iar se ascunde lângă moş Nichifor.
— Ce-i
tânăr, tot tânăr; îţi vine a te juca, jupâneşică, aşa-i? şi, după cum văd, ai
noroc că eu îmi ţin firea, nu mă prea tem de lup; dar să fie altul în locul
meu…
— Nu mai
vine lupul, moş Nichifor?
— Apoi,
na! eşti de tot poznaşă şi d-ta; prea des vrei să vină, că doar nu-i de tot
copacul câte un lup! Ia, pe la Sfântul Andrei umblă şi ei mai câte mulţi la un
loc. Ş-apoi, vânătorii ce păzesc? La goană mare, crezi d-ta că puţini lupi dau
cinstea pe ruşine, lăsându-şi pieile zălog? Să mai răsuflăm iepele oleacă. Iaca
şi Dealul Balaurului, jupâneşică! Ia, aici a căzut odată un balaur grozav de
mare, care vărsa jăratic pe gură, şi când şuiera, clocotea codrul, gemeau
văile, fiarele tremurau şi se băteau cap în cap, de spaimă, şi ţipenie de om nu
cuteza să mai treacă pe aici.
— Valeu!
şi unde-i balaurul, moş Nichifor?
— D-apoi
mai ştiu eu, jupâneşică? Pădurea-i mare, el ştie unde s-a fi înfundat! Unii
spun că după ce a mâncat foarte mulţi oameni şi a ros toată coaja copacilor din
codru, ar fi crăpat chiar aici, în locul acesta. De la unii am auzit spunând că
i-ar fi dat lapte de vacă neagră şi cu acesta l-ar fi făcut să se ridice iar la
cer, de unde a căzut. Mai ştiu eu pe cine să cred?… Că oamenii vorbesc vrute şi
nevrute. Noroc numai că eu unul ştiu solomonii şi nu mă prea tem nici de
balauri. Pot să prind şarpele din culcuş, cum ai prinde d-ta un pui de găină
din pătul.
— Da’
ce-s acele solomonii, moş Nichifor?
— Ei,
jupâneşică dragă, asta nu se poate spune. Eu, babei mele, că merge pe douăzeci
şi patru de ani, de când trăiesc cu dânsa, şi ce n-a făcut ea şi cât nu m-a
cihăit de cap să-i spun, şi tot nu i-am spus. Şi ea, din pricina asta are să
moară, când a muri, de nu i-ar muri mulţi înainte; că atunci mi-aş lua şi eu
una tinerică, şi macar trei zile să trăiesc în ticnă cu dânsa, cum ştiu eu, şi
apoi să mor! M-am săturat până-n gât de mucegaiul de babă, că hojma mă
morocăneşte şi-mi scoate ochii cu cele tinere. Când gândesc, amărâtul de mine,
că am să mă întorc iar la dânsa acasă, îmi vine să turbez, să iau câmpii, nu
altăceva.
— Ia
lasă, lasă, moş Nichifor, că aşa sunteţi d-voastră, bărbaţii.
— Ei,
ei! jupâneşică, iată-ne şi aproape de vârful codrului! Ia mai dă-te şi d-ta
oleacă pe jos, pân’ vom sui dealul, că nu mi-i de alta, dar mă tem că-i
înţepeni în căruţă. Uite florile cele frumoase de prin marginea pădurii cum
umplu văzduhul de miroznă! Şi d-ta să şezi ghemuită acolo, nu-i păcat de
Dumnezeu?
— Mă tem
de lup, moş Nichifor, zise Malca, tremurând.
— Ia mai
sfârşeşte odată cu lupul cela! Altăceva n-ai de vorbit?
— Stai
dară să mă dau jos!
— Ptru!
ciii!… Sai binişor pe ici, pe crucea căruţei. Ho… pa! Ia, acum te văd şi eu că
eşti voinică; aşa mi-e drag să fie omul: fătat, nu ouat.
Şi pe
când Malca culegea nişte dumbravnic, să ducă lui Iţic, moş Nichifor stătuse în
loc şi nu ştiu ce bichirea şi cisluia primprejurul căruţei. Apoi repede strigă:
— Gata
eşti, jupâneşică? Hai, sui, şi să pornim cu ajutorul lui Dumnezeu, că de-acum e
tot vale mai mult.
Malca,
după ce se suie, întreabă:
— Oare
nu-i târziu, moş Nichifor?
— D-apoi
de acum suntem scăpaţi deasupra nevoii; acuş te pun în Piatra. Ş-odată dă bici
iepelor, zicând:
Alba-nainte, alba
la roate,
Oiştea goală pe
de-o parte.
Hii!
opt-un cal, că nu-s departe Galaţii, hii!!! N-apucă a merge nici douăzeci de
prăjini, şi prrr! se rupse un capăt!
— Na,
asta încă-i una!
— Vai de
mine, moş Nichifor, avem să înnoptăm în pădure!
— Ia nu
mai meni a rău, jupâneşică, că doar n-am păţit eu asta numai o dată în viaţa
mea. Până-i îmbuca d-ta ceva, şi iepele iestea ş-or şterge gura c-oleacă de
coşolină, eu am şi pus capătul.
Când se
uită moş Nichifor la belciug, bărdiţa nicăieri!
— Apoi
toate-au fost cum au fost, zise moş Nichifor, încreţind din sprâncene şi
oţărându-se, dar asta pică de coaptă. Bat-o Dumnezeu de babă s-o bată! Iaca cum
îngrijeşte ea de mine! Aşa-i că nu-i securea?
Malca,
sărmana, când mai aude şi asta, începe a suspina şi a zice:
— Moş
Nichifor, ce facem noi?
— Ia
las’, jupâneşică, nu te împuţina cu inima, că tot mai am oleacă de nădejde.
Ş-odată
scoate bulicherul din teacă, îl dă pe amânar şi începe a ciocârti un gârneţ de
stejar din anul trecut… L-a tăiat el cum l-a tăiat, apoi a început a cotrobăi
prin chilna căruţei, să găsească nişte frânghie; dar de unde să iei dacă n-ai
pus?
Dacă
vede şi vede, taie băierile de la traistă, mai căpeţala din capul unei iepe şi
face cum poate, de leagă gârneţul unde trebuia; pune roata la loc, vâră leuca,
suceşte lamba ş-o strânge la scară; apoi îşi aprinde cioanca şi zice:
— Iaca,
jupâneşică dragă, cum învaţă nevoia pe om ce să facă… Cu moş Nichifor ţuţuianul
nu piere nimene la drum. De-acum, numai să te ţii bine de carâmbi şi de
speteze, că am să mân iepele iestea de au să scapere fugind. Da’ să ştii d-ta
că babei mele n-are să-i fie moale când m-oi întoarce acasă… Am s-o iau de
cânepa dracului şi am s-o învăţ eu cum trebuie să caute altă dată de bărbat; că
femeia nebătută e ca moara neferecată. Ţine-te, jupâneşică! Hi, ha!!!
Ş-odată
încep iepele a fugi, de pârâiau roatele şi sărea colbul în naltul cerului. La
vro câteva obraţuri, gârneţul s-a înfierbântat, s-a muiat şi… folfenchiu! iar
sare roata!
— Bre!
c-anapoda lucru; se vede că azi-dimineaţă mi-a ieşit înainte vrun popă, sau
dracu ştie ce!
— Moş
Nichifor, ce facem noi?
— Om
face noi ce-om face, jupâneşică. Dar acum, deodată, linişteşte-te acolo şi taci
molcum. Bine că nu s-a întâmplat asta în mijlocul câmpului, undeva. Lemne,
slavă Domnului, sunt deajuns şi de-ntrecut în pădure. Poate să ne-ajungă cineva
din urmă ori să ne întâmpine cineva dinainte şi să-mi împrumute vro secure. Şi
cum vorbea, numai iaca că vede venind un om din urmă cu traista în băţ.
— Bun
ajuns, om bun! Aşă-i că s-a stricat drumul în mijlocul căruţei?
— Ia
las’ şaga la o parte, măi omule, şi mai bine vin’ de-mi ajută să pun capătul
ista, că vezi că-mi crapă inima de necaz.
— D’apoi
eu mă grăbesc să ajung la Oşlobeni. D-ta poţi să mâi astă-noapte şi în pădure;
nu cred că-i muri de urât!
— Mă mir
că nu ţi-e oarecum, să-ţi fie, zise Nichifor posomorât; eşti un cheag zbârcit,
mai ca şi mine, şi iaca ce-ţi urlă prin cap!…
— Da’
nu-ţi fie cu bănat, om bun, că am şuguit şi eu. Bun rămas! Te-a învăţa Dumnezeu
ce să faci… şi s-a tot dus înainte.
— Vezi,
jupâneşică, câtu-i de-a dracului lumea asta? Numai de pleşcuit umblă. Ia să fie
un antal cu vin ori cu rachiu, şi să vezi atunci, ar şedea carul stricat atâta
timp în mijlocul drumului? Cum văd eu, tot moş Nichifor are să facă ce a face.
Ia să mai fac o încercare.
Şi iar
începe a tăia alt gârneţ. Mocoşeşte el cât mocoşeşte, până îl pune şi pe acela.
Apoi dă bici iepelor şi iar mai trage un ropot; când, numai iaca ce ajunge
roata de-o teşitură, şi iar se rupe capătul.
— Acuma,
jupâneşică, mai că-mi vine să zic şi eu ca omul cela, că are să ne fie masul în
pădure.
— Vai de
mine şi de mine, moş Nichifor, ce spui?!
— Ia!
spun şi eu ce văd cu ochii. Uită-te! Nu vezi şi d-ta că dă soarele după deal,
şi noi tot pe loc stăm? Da’ nu-i nimica, jupâneşică, să n-ai nici o grijă, că
ştiu eu o poiană în pădure, chiar aici, pe-aproape; să tragem acolo, şi suntem
ca şi în casă la noi. Locul e ferit, şi iepele au ce paşte. D-ta te-i culca în
căruţă, şi eu te-oi străjui toată noaptea. Helbet, o noapte nu-i legată de
gard, a trece ea cum a trece, dar a pomeni ea baba mea, câte zilişoare a avea,
de necazul acesta, că numai din pricina ei mi se trage…
— Apoi
dar, fă cum ştii, moş Nichifor, numai să fie bine.
— Las’,
jupâneşică, nu-ţi face voie rea, că are să fie cât se poate de bine.
Ş-odată
moş Nichifor apucă iepele de dârlog, cârneşte căruţa ş-o târăşte cum poate până
în poiană.
— Iaca,
jupâneşică, ce rai al lui Dumnezeu e aici; să tot trăieşti şi să nu mai mori!
Numai d-voastră nu sunteţi deprinşi cu ce-i frumos pe lume. Ia mai dă-te oleacă
pe jos, până se mai vede, ca să strângem nişte târşuri şi să facem toată
noaptea foc, să fugă tânţarii şi toate gângăniile pe lume!
Biata
Malca vede şi ea că tot de una îi e acum. Se dă jos şi începe a strânge la târşuri.
—
Doamne! bine-ţi mai şede, jupâneşică; parcă eşti una de-a noastre! Nu cumva a
ţinut vreodată tatăl d-tale orândă în sat, undeva?…
— Ba a
ţinut mult timp ratoşul de la Bodeşti.
— Apoi
mă miram eu de ce vorbeşti aşa de bine moldoveneşte şi aduci la mers cu de-a
noastre. De-acum n-am să te mai cred că te temi de lup. Ei! ei! cum ţi se pare
aici în poiană? Aşă-i că erai să mori şi să nu ştii ce-i frumos pe lume? Ia
auzi privighetorile ce haz fac! Ia auzi turturelele cum se îngână!
— Moş
Nichifor, oare n-om păţi ceva în noaptea asta? Ce-a zice Iţic?
— Iţic?
Lui Iţic i s-a părea c-a prins pe Dumnezeu de-un picior, când te-a vedea acasă.
Da’ ce crezi d-ta, că Iţic ştie ce-i pe lume? Cum sunt întâmplările la drum?
Aşa, numai să se mute de pe vatră pe cuptor, ştie şi hleabul de baba mea,
de-acasă. Jupâneşică, ia să te vedem, ştii cum să faci focul?
Malca
aşază gătejele, moş Nichifor scapără, şi îndată amândoi aţâţă focul. Apoi moş
Nichifor zice:
— Vezi,
jupâneşică, cum pârâie de frumos gătejele?
— Văd, moş
Nichifor, dar îmi tremură inima în mine de frică!
— Ă… ra?
Da’ ce, Doamne iartă-mă, parcă eşti din neamul lui Iţic. Da’ fii mai cu inimă
oleacă! Ori, dacă eşti aşa de fricoasă, apoi sui în căruţă şi te-aşterne pe
somn, că noaptea-i numai un ceas; acuş se face ziuă!
Malca,
îmbărbătată de moş Nichifor, se suie în căruţă şi se culcă. Iară moş Nichifor
îşi aprinde luleaua, aşterne cojocul şi se pune într-o râlă jos, lângă foc; şi
pâc! pâc! pâc! pâc! din lulea, cât pe ce era să-l prindă somnul, când numai iaca
că-i sare o scânteie pe nas!
— Ptiu,
drace! asta trebuie să fie scânteie din gătejele culese de Malca, că tare m-a
fript… Dormi, jupâneşică Malcă?
— Parcă
era să mă prindă somnul oleacă, moş Nichifor, dar mi-au venit o mulţime de
năluciri prin cap, şi m-am trezit.
— Şi eu
mai tot aşa am păţit: mi-a sărit o scânteie pe nas, şi mi s-a speriat somnul,
de parcă am dormit o noapte întreagă. Las’ că poate să mai doarmă cineva de
răul nebunelor istor de privighetori? parcă-şi fac de cap, nu altăceva! Da’ acum
li-e şi lor vremea să se drăgostească… Dormi, jupâneşică?
— Parcă
iar era să mă prindă somnul, moş Nichifor.
— Ştii
una, jupâneşică? Mie-mi vine să sting focul, că tocmai acum, în durătul ista,
mi-am adus aminte că dihania de lup adulmecă şi vine după fum.
—
Stinge-l, moş Nichifor, dacă-i aşa. Atunci moş Nichifor odată începe a turna la
ţărnă peste foc şi-l înnăduşă.
—
De-acum, jupâneşică, dormi fără grijă, că acuş se face ziuă. Na, c-am stins
focul şi am uitat să-mi aprind luleaua! Dar las’ că am scăpărător. Bată-vă
pustia, privighetori, să vă bată, că ştiu că vă drăgostiţi bine!
Mai şede
moş Nichifor aşa pe gânduri, până-şi găteşte de băut luleaua, apoi se scoală
binişor şi se duce în vârful degetelor lângă căruţă. Malca începuse a horăi
puţin. Moş Nichifor o clatină încetişor şi zice:
—
Jupâneşică, jupâneşică!
— Aud,
moş Nichifor, răspunse Malca tresărind spăimântată.
— Ştii
ce-am gândit eu cât am stat lângă foc?
— Ce,
moş Nichifor?
— Ia,
după ce-i adormi d-ta, să încalec pe o iapă şi să mă reped acasă la mine, să-mi
aduc un capăt şi securea şi, când s-a zări de ziuă, sunt aici.
— Vai de
mine, moş Nichifor, ce vorbeşti? Vrei să mă găseşti moartă de frică când îi
veni?
— Ba să
te ferească Dumnezeu de una ca asta, jupâ- neşică! Ia las’, nu te spăimânta, că
am zis şi eu, ia aşa, o vorbă în vânt…
— Ba nu,
moş Nichifor! De-acum nici nu vreau să mai dorm; mă dau jos şi am să şed toată
noaptea lângă d-ta.
— Ba
păzeşte-ţi treaba, jupâneşică; şezi binişor unde şezi, că bine şezi.
— Ba
iaca vin; ş-odată se dă jos şi vine pe iarbă, lângă moş Nichifor.
Şi ba
unul una, ba altul alta, de la o vreme i-a furat somnul pe amândoi, şi-au
adormit duşi. Şi când s-au trezit ei, era ziulica albă!…
— Iaca,
jupâneşică, şi sfânta ziuă! Scoală-te şi hai să vedem ce-i de făcut. Vezi că nu
te-a mâncat nimica? Numai frica ţi-a fost mai mare.
Malca,
în vorbele acestea, iar a adormit… Iar moş Nichifor, ca cel cu grija, s-a suit
în căruţă şi a început a scormoli în toate părţile pe sub coşolină, şi numai
iaca că dă de secure, de-o funie şi de un sfredeleac pe pomoştina căruţei!
— Iaca,
păcatele mele! Cine-i cu pagubă, şi cu păcat; mă miram eu să nu se îngrijească
biata babă de mine, până într-atâta. Pentru c-am năpăstuit-o chiar pe sfânta
dreptate, am să-i duc un fes roş şi un tulpan undelemniu, ca să-şi mai aducă
aminte din tinereţe. Eu se vede că m-am luat ieri cu luleaua. Dar biata baba
mea, bună, rea, cum este, tot a ştiut ce-mi trebuie la drum, numai nu le-a pus
la locul lor… Dar ţi-ai găsit să ştie femeia trebile bărbatului!
—
Jupâneşică, jupâneşică!
— Ce-i,
moş Nichifor?
— Da’ nu
ştii una! Scoală-te, că am găsit şi secure şi frânghie, şi sfredel, şi tot
ce-mi trebuie.
— Unde,
moş Nichifor?
— Ia, pe
sub buclucurile d-tale. Numai n-au avut gură să răspundă. Am păţit şi noi ca un
cerşetor care şedea pe comoară şi cerea milostenie… Da’ bine că s-au găsit şi
acum; tot biata babă se vede că le-a pus.
— Vezi
cât eşti de avan, moş Nichifor, cum îţi încarci sufletul de păcate?
— Apoi
dă, jupâneşică, văd şi eu că am greşit, de-am ponegrit-o aşa de tare către
d-ta. Da de-acum am să-i cânt şi eu un cântec de împăcare:
Sărmana băbuşca
mea!
Fie bună, fie rea,
Am să ţin casă cu
ea.
Ş-odată
suflecă moş Nichifor mânecile, taie un stuhariu de fag şi face un capăt
minunat. Apoi îl aşază cum trebuie, pune roata la loc, înhamă iepele, iese
încet-încet la drum şi zice:
— Sui,
jupâneşică, şi haidem să mergem de acum! Iepele, fiind hrănite şi odihnite
bine, pe la prânzul cel mare i-au pus în Piatra.
— Iaca,
te-am văzut ş-acasă, jupâneşică!
— Slavă
lui Dumnezeu, moş Nichifor, că şi-n pădure nu mi-a fost rău…
— Aşa
este, jupâneşică, nu-i vorbă, dar ca la casa omului nu-i nicăiurea.
Şi, din
vorbă în vorbă, au şi ajuns la poarta lui jupân Iţic. Iţic tocmai atunci venea
de la şcoală şi, când a văzut pe Malca, nu mai ştia ce să facă de bucurie. Dar
când a mai auzit şi despre întâmplarea ce au avut, şi cum i-a scăpat Dumnezeu
din primejdie, nu ştia cum să mulţumească lui moş Nichifor. Cu ce nu l-au
dăruit ei? Că se mira şi el singur ce dăduse peste dânsul.
A doua
zi, moş Nichifor a pornit înapoi cu alţi muşterii. Şi când au ajuns acasă, era
foarte vesel, încât nu ştia baba lui ce l-a găsit, de-i aşa cu chef, cum nu mai
fusese de multă vreme. După aceasta, tot la două-trei săptămâni, jupâneşica
Malca venea la Neamţ la socri şi se întorcea acasă numai cu moş Nichifor, fără
să se mai teamă de lup…
După un
an, sau după mai mulţi, moş Nichifor s-a răsuflat, la un pahar cu vin, către un
prieten al său, despre întâmplarea din codrul Grumăzeştilor şi frica ce a tras
jupâneasa Malca… Prietenul lui moş Nichifor s-a răsuflat şi el către alţi
prieteni ai săi, şi de-atunci oamenii, cum sunt oamenii, ca să-i pună sânge rău
la inimă… au început a porecli pe moş Nichifor şi a-i zice: “Nichifor Coţcariul,
Nichifor Coţcariul”. Şi poate acum a fi oale şi ulcioare, şi tot Nichifor
Coţcariul i-a rămas bietului om numele şi până în ziulica de astăzi.
Popa Duhu şi alte povestiri,
Editura Română, Bucureşti - 1991.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu