Moş Ion Roată şi Unirea
de Ion Creangă

— Oameni
buni, ştiţi pentru ce sunteţi chemaţi aici, între noi? zise boierul cu
blândeţe.
— Vom
şti, cucoane, dacă ni-ţi spune, răspunse cu sfială un ţăran mai bătrân,
scărpinându-se în cap.
— Apoi,
iaca ce, oameni buni: de sute de ani, două ţări surori, creştine şi megieşe,
Moldova noastră şi Valahia sau Ţara Muntenească, de care poate-ţi fi auzit
vorbindu-se, se sfâşie şi se mănâncă între dânsele, spre cumplita urgie şi
pieire a neamului românesc. Ţări surori şi creştine, am zis, oameni buni; căci
precum ne închinăm noi, moldovenii, aşa se închină şi fraţii noştri din
Valahia. Statura, vorba, hrana, îmbrăcămintea şi toate obiceiurile câte le avem
noi le au întocmai şi fraţii noştri munteni. Ţări megieşe, am zis, oameni buni;
căci numai pârăuaşul Milcov, ce trece pe la Focşani, le desparte. “Să-l secăm
dar dintr-o sorbire” şi să facem sfânta Unire, adică înfrăţirea dorită de
strămoşii noştri, pe care ei n-au putut s-o facă în împrejurările grele de pe
atunci. Iaca, oameni buni, ce treabă creştinească şi frumoasă avem de făcut.
Numai Dumnezeu să ne-ajute! Înţeles-aţi, vă rog, oameni buni, pentru ce v-am
chemat? Şi dacă aveţi ceva de zis, nu vă sfiiţi; spuneţi verde, moldoveneşte,
ca la nişte fraţi ce vă suntem; că de-aceea ne-am adunat aici, ca să ne luminăm
unii pe alţii şi Dumnezeu să ne lumineze pe toţi cum a şti el mai bine!
—
Înţelegem, cucoane, aşa a fi, răspunseră câţiva ţărani mai ruşinoşi; că, dă,
dacă nu-ţi şti dumneavoastră ce-i pe lume, noi, ţărănimea de la coarnele
plugului, avem să ştim ce-i bine şi ce-i rău?…
— Ba eu,
drept să vă spun, cucoane, n-am înţeles! cică zise cu îndrăzneală unul dintre
ţărani, anume Ion Roată. Ş-apoi, chiar dacă ne-am pricepe şi noi la câte ceva,
cine se mai uită în gura noastră? Vorba ceea, cucoane: “Ţăranul, când merge,
tropăieşte, şi când vorbeşte, hodorogeşte”, să ierte cinstită faţa
dumneavoastră. Eu socot că treaba asta se putea face şi fără de noi; că, dă,
noi ştim a învârti sapa, coasa şi secera, dar dumneavoastră învârtiţi condeiul
şi, când vreţi, ştiţi a face din alb negru şi din negru alb… Dumnezeu v-a
dăruit cu minte, ca să ne povăţuiţi şi pe noi, prostimea…
— Ba nu,
oameni buni; s-a trecut vremea aceea, pe când numai boierii făceau totul în
ţara aceasta ş-o storceau după plac. Astăzi toţi, de la vlădică până la opincă,
trebuie să luăm parte la nevoile şi la fericirea ţării. Muncă şi câştig,
datorii şi drepturi, pentru toţi deopotrivă.
Le spuse
boierul apoi despre originea românilor, cum şi de cine au fost ei aduşi pe
aceste locuri; despre suferinţele lor şi cum au ajuns a fi dezbinaţi şi
împrăştiaţi prin alte ţări. Le dă el pilde câte şi mai multe: cu smocul de
nuiele, cu taurii învrăjbiţi şi, în sfârşit, se sileşte bietul creştin din
răsputeri a-i face să înţeleagă care sunt roadele binefăcătoare ale Unirii,
aducându-le aminte că tot “pentru unirea tuturor” se roagă şi sfânta biserică
în toate zilele, mai bine de 1.850 de ani.
— Ei,
oameni buni, cred că acum aţi priceput!
—
Priceput, cucoane, cât se poate de bine, răspunseră mai toţi. Dumnezeu să vă
ajute la cele bune!
— Ba eu
tot nu, cucoane, răspunse moşul Ion Roată.
—
Dumnezeu să mă ierte, moş Ioane, dar dumneata, cum văd, eşti cam greu de cap;
ia haidem în grădină, să vă fac a înţelege şi mai bine. Moş Ioane, vezi colo,
în ogradă la mine, bolovanul cel mare?
— Îl
vedem, cucoane.
— Ia fă
bine şi adă-l ici lângă mine, zise boierul, care şedea acum pe un jilţ în
mijlocul ţăranilor.
— S-avem
iertare, cucoane, n-om putea, că doar acolo-i greutate, nu şagă.
— Ia
cearcă şi vezi. Moş Ion Roată se duce şi vrea să ridice bolovanul, dar nu
poate.
— Ia
du-te şi dumneata, moş Vasile, şi dumneata, bade Ilie, şi dumneata, bade Pandelachi.
În
sfârşit, se duc ei vro 34 ţărani, urnesc bolovanul din loc, îl ridică pe umeri
şi-l aduc lângă boier.
— Ei,
oameni buni, vedeţi? S-a dus moş Ion şi n-a putut face treaba singur; dar când
v-aţi mai dus câţiva într-ajutor, treaba s-a făcut cu mare uşurinţă, greutatea
n-a mai fost aceeaşi. Povestea cântecului:
Unde-i unul, nu-i putere,
La nevoi şi la durere;
Unde-s mulţi, puterea creşte,
Şi duşmanul nu sporeşte.
Aşa şi cu
Unirea, oameni buni! Credeţi dumneavoastră că, de-a ajuta Dumnezeu a se uni Moldova
cu Valahia, avem să fim numai atâţia? Fraţii noştri din Transilvania, Bucovina,
Basarabia şi cei de peste Dunăre, din Macedonia şi de prin alte părţi ale
lumii, numai să ne vadă că trăim bine, şi ei se vor bucura şi ne vor iubi, de
n-or mai îndrăzni duşmanii, în vecii vecilor, a se lega de români. D-apoi
fraţii noştri de sânge: franţujii, italienii, spaniolii şi portughezii, ce
aşteaptă? La orice întâmplare, Doamne fereşte, stau gata să-şi verse sângele
pentru noi… Unirea face puterea, oameni buni. Ei, acum cred c-aţi înţeles şi
răsînţeles.
— Ba eu,
unul, să iertaţi dumneavoastră, cucoane, încă tot n-am înţeles, răspunde moş
Roată.
— Cum se
face asta, moş Ioane? Mai bine ce v-am tălmăcit, şi un copil putea să
înţeleagă.
— Mai
aşa, cucoane, răspunseră ceilalţi.
— Moş
Ioane, zise acum boierul, cam tulburat de multă oboseală, ia spune dumneata, în
legea dumitale, cum ai înţeles, cum n-ai înţeles, de când se face atâta vorbă;
să auzim şi noi!
— Dă,
cucoane, să nu vă fie cu supărare, dar de la vorbă şi până la faptă este mare
deosebire… Dumneavoastră, ca fiecare boier, numai ne-aţi poruncit să aducem
bolovanul, dar n-aţi pus umărul împreună cu noi la adus, cum ne spuneaţi
dinioarea, că de-acum toţi au să ia parte la sarcini: de la vlădică până la opincă.
Bine-ar fi dac-ar fi aşa, cucoane, căci la război înapoi şi la pomană năvală,
parcă nu prea vine la socoteală… Iar de la bolovanul dumneavoastră am înţeles
aşa: că până acum noi, ţăranii, am dus fiecare câte-o piatră mai mare sau mai
mică pe umeri; însă acum suntem chemaţi a purta împreună tot noi, opinca, o
stâncă pe umerele noastre… Să dea Domnul, cucoane, să fie altfel, că mie unuia,
nu mi-a părea rău…
La
aceste vorbe, ţăranii ceilalţi au început a strânge din umeri, a se uita lung
unul la altul şi a zice :
— Ia,
poate că şi Roată al nostru să aibă dreptate!… Iar boierul, luându-i înainte cu
glume, a înghiţit găluşca şi a tăcut molcum.
Poveşti şi Povestiri,
Editura Facla, Timişoara - 1990.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu